Лама Оле розповідає про 30 років Дхарма-активності на Заході.
Інтерв’ю було взяте за допомогою електронної пошти у квітні 1998 року та опубліковане у часописі “Buddhism Today”.
Buddhism Today: Протягом 25-ти років ти подоружуєш по цілому світі як Буддистський Лама та започатковуєш Буддистські центри. Хто надав тобі право цим займатися?
Лама Оле: Цю честь, привілей займатися такою роботою, надав мені поступово, протягом 1969-80 років, мій вчитель – 16-й Кармапа. Він знав, що може довіряти мені повністю, і тоді коли він вирішив, шо я знаю тепер більше, поширив мою активність, як географічно, так і стосовно глибини повчань. Насамперед, Кармапа бажав, щоб я з часом навчав Великої Печаті, Махамудри, найвищого погляду Будди. Ось чому він дав Ганні та мені пряму передачу цієї особливості нашої лінії в Данії, Франції та Сіккімі. Він також настояв на тому, щоб я вивчив Пхову, і під час нашої останньої зустрічі, незадовго перед його смертю в Колорадо, під час сонцестояння в 1980, значно розширив нашу відповідальність. Тоді ж він попросив Ганну та мене дбати про чотирьох молодих тримачів лінії. Згодом, не всім з них сподобалось те, як ми це робили, але це було гарно для збереження чесності і чистоти передачі нашої лінії. Можливо, лише одне з його бажань я не був спроможний завжди виконувати – це вчити в США двічі на рік. Були часи, коли я міг приїздити туди лише один раз на рік.
ВТ: В шестидесятих 16-й Кармапа вже послав деяких Тибетських Лам, таких як Трунгпа, Аконг, Чіме Рінпоче та інших навчати на Заході. Яку мету переслідував Кармапа, посилаючи тебе, західну людину?
Лама Оле: Роками Кармапа був під дружнім, але постійним тиском Гелонгми Палмо, англійської черниці. Вона була близькою до Індіри Ганді і завдяки їй індійський уряд підтримував спільноту Румтеку. Ця черниця хотіла перемістити чотирьох молодих ченців з її школи тулку в Західних Гімалаях на Захід. Кармапа декілька раз висловлював свої побоювання стосовно цієї ідеї, кажучи, що вони занадто молоді, але врешті-решт погодився. Коли ми згодом мали розмову з Кармапою про них, він почувався добре лише стосовно буддистського прикладу, яким був один з них, кого ви не згадали, Ато Тулку в Англії. Стосовно інших, він був стурбований їх алкоголізмом, жадобою влади та недоречністю, ось в такому порядку. Можливо, це було також достатнім викликом, посилати мене, з моїм диким минулим і багатьма сутичками з поліцією та владою, але я був гарно освідчений і, вочевидь, нікого кращого під рукою не було. Також Кармапа знав, що я люблю його так сильно, що буду робити все, що він скаже. До того ж, в наших з Ганною умах не було навіть тіні сумніву стосовно того, що ми повинні робити у цьому житті, а він був занадто йогіном, щоби хотіти зупинити такий натиск енергії. Він вів нас крок за кроком і протягом останніх років часто давав нам можливість дивитися поверх своїх плечей та розділяти таким чином спосіб, яким він приймав свої рішення.
Який стиль ви впроваджуєте на Заході? Що таке “мирський та йогічний Буддизм”?
Лама Оле: Буддизм, і, особливо, вчення Великої Печаті та Великої Досконалості, подібні до діаманту. Прозорий та незламний, він у той же час відображає колір того, на чому лежить. Все помітно змінилось у своїх проявах на своєму шляху з Індії до сусідських країн і сьогодні Буддизм також шукає форми, які підходять освідченому та незалежному Заходу. Але це не значить, що щось нове винаходиться чи додається до повчань. Європейці дуже свідомі поверхневості, яка є результатом суміші різних культур і традицій, і я б ніколи цього не дозволив. 3 84 000 повчань з яких можна вибирати це також непотрібно. Це просто питання знаходження ключа, щоб найбільше допомагати істотам, в даному часі та місці, і для Заходу сьогодні це точно означає шлях мирян та йогінів-практиків.
Шлях зречення є менш привабливим для сучасних людей, які часто сприймають спроби західних людей уникнути повноти життя, як ознаку слабкості. Коли це роблять тибетці, то це інша річ. Тоді ряси сприймаються як спосіб збереження їх спадщини. Проте працювати для блага всіх та спостерігати за своїм умом в кожній ситуації – це радість і згодом вона стає ще більшою. Є церкви для покірних, мусульманські молитовні зали для фанатиків, індуїстські Гуру для тих, хто надає перевагу їх духовній солодкості та особистісності, і семінари Нью Ейдж для тих, хто не бачить різниці. Проте, де окрім буддизму гострі та критичні люди знайдуть ту ж прозорість та дієвість у своїх практиках, як і в своєму комп’ютері? Ті, хто можуть довіряти лише тому, що вони можуть логічно проаналізувати і збентежені екзотичними стилями життя, особливо потребують, щоби ми були яскравими. Ми просто повинні утримувати рівень ментальної свіжості, з якою ці люди могли б ототожнитися, тому що, куди ще вони можуть піти? Завжди шкода, коли люди закінчують нігілізмом, політичною коректністю чи наркотиками з причини того, що вони не знайшли духовного шляху, якому б вони могли довіряти.
ВТ: Чому для тебе так важливо започаткувати Західний Буддизм?
Лама Оле: Я хочу, щоб хвилюючі та привабливі люди, які приходять до нас, отримували правильні засоби для свого розвитку. Вони повинні знаходити приклади людей, вчення і методи, які можуть поважати і застосовувати. Це величезна і постійна праця – зберігати Буддизм живим та близьким до життя, дбати про те, щоб він не зник у музеї, ще раз не усамітнився всередині башти зі слонової кістки чи якимось іншим чином не опинився поза справами.
ВТ: Ви і ваша дружина Ганна були призначені Ламами, хоча ви не виконали трирічну практику в усамітнені. Ви зараз призначаєте вчителів, які подорожують світом і підтримують 200 (станом на 2000 рік – прим.ред.) зростаючих центрів. Чи існує небезпека, що передача Дхарми буде розбавленою на Заході?
Лама Оле: Ганна та я були визнані Кармапою як лами з причини наших попередніх життів, але ми також були добре обізнані в різних ідеологіях і мали багато життєвого досвіду. Після того, протягом 26-ти років ми мали справу винятково з Діамантовим Шляхом і з тим, як він може найкраще принести користь Заходу. Я вже прийшов до того, що можу довіряти своєму талану впізнавати та вишколювати компетентних майбутніх вчителів; і я стрибаю з парашутом з одними, подорожую з іншими тижнями, щоб перевірити, чи вони міцні і чи вони нікого не підведуть. До того ж, я впевнююсь, що вони дізнаються, по можливості, якнайбільше у традиційних вчителів, таких як Кюнзіг Шамарпа і Лопен Цечу Рінпоче. Однак, всі зростають за допомогою людського взаємообміну в центрах. Ніщо не робить людей незалежними швидше, ніж це. Ось чому ідеалізм, близька дружба і довіра яскраво доповнюють дієві методи Діамантового Шляху. В поєднанні з захоплюючим спільним набутим досвідом під час курсів чи побудов груп – все це з погляду Великої Печаті, Махамудри – вони пропонують неперевершений потенціал, як для учителя, так і для учня. Таким чином останній бачить, що їх сила і робота розвивається широко і добре.
Сирий людський матеріал ще ніколи не був кращим, ніж в наших країнах сьогодні. Ще ніколи не було більш освідчених, критичних і свідомих людей – я не маю жодного сумніву стосовно цього. На основі відповідного буддистського знання, повторюване “спочивання в тому, що усвідомлює” під час щоденної медитації є найбільш дієвим. Приправлений курсами та усамітненнями для медитації, якщо можливо, шлях мирян та йогінів-практиків Карма Каг’ю застосовує незліченні корисні методи, щоб давати благо всім. Зрештою, вчення Будди є нічим іншим, як здоровим глуздом і це виражається найбільш переконливо у володінні життям, а не в униканні його.
ВТ: Багато практик, таких як об’ємні ритуали Діамантового Шляху, практики Їідама та Шість Доктрин Наропи не можна вивчити дуже легко. Як можна бути певним того, що такі речі просто не щезнуть?
Ламд Оле: Все старе знання Тибету повинне бути збережене. Саме тому зростаюча кількість ідеалістів об’єднується, щоб робити це в цілому світі. Кожен раз коли передача зникає – це велика втрата для людства і підтримка мети китайських комуністів у викресленні нашого виду Буддизму. Повний “Шлях Засобів” Наропи, проте, вимагає довгих усамітнень для медитації. Він зберігається живим у відповідних центрах, але навряд чи можливо інтегрувати його в щоденне життя людей. Крім цього, деякі з цих практик важливі для декількох, тоді як інші вчення, такі як Пхова і деякі практики ясного світла, приваблюють більшість. Ось чому ми зосереджуємося на Гуру Йозі, як бажав Кармапа, в той час коли Кюнзіг Шамарпа в якого алергія на культи, радить більшості людей вживати “Шлях Інсайту (Проникливого Погляду)” Майтріпи.
На сьогодні ми творимо здорову основу, щоб спільноти мирян та практиків могли розвиватись, а західні учні та мої друзі прямо зараз могли збирати важливі знання про свої уми. Ця допомога є суттєвою, оскільки тибетці не мають жодного шансу зберегти свою спадщину самотужки.
ВТ: Пуджі. співані тибетською медитації, є “спеціалізацією” тих, хто проходить 3-річне усамітнення для медитацій. В твоїх центрах вони не мають великого значення. Чому?
Лама Оле: Тибетці дуже швидко переклали вчення Будди з санскриту, власної мови Будди, на тибетську. Вони не зробили з засобу священної корови. Єдина річ, яку вони зберегли на санскриті – це мантри-вібрації. З цієї самої очевидної причини ми зараз перекладаємо тибетські тексти, але також зберігаємо мантри такими, якими вони були. Люди повинні знати, що вони роблять. Оскільки перше враження, коли хтось зустрічає вчення, є дуже важливим, ми повинні уникати екзотичності і переклади повинні з’являтись так швидко, як тільки вони є добре зробленими та несуть благословіння.
Між іншим, наша манера медитувати разом є першокласною! Багато похвали колективним медитаціям, які ми використовуємо! Завдяки великій здатності добре освідчених західних людей зосереджуватися і розуміти, одна досвідчена особа може принести велику користь багатьом. Читання тексту медитації на рідній мові людей з відповідними паузами відкриває широкий діапазон можливостей. Навіть новачки можуть слідкувати за цим без того, щоб загубитися у невідомому тексті. Навколо деяких великих центрів є також групи, які зустічаються приватно, щоб співати тибетські пуджі. В центрах більшості східних лам співання є основною активністю, так само як і “Шлях Засобів” Наропи. Прошу, спочиньте у впевненості, що це мистецтво не буде забутим. Проте, я просто не хочу, щоб обдаровані та критичні люди знаходили нас лише для того, щоб потрапити прямо на пуджу, як це неодноразово траплялося в минулому. Потім вони думають, що приземлилися у католиків чи в якійсь секті, і ми не будемо мати другого шансу принести користь їм або їхнім подібно налаштованим друзям. Нові люди повинні спочатку довідатися, чому вони можуть захотіти стати буддистами. Це – обов’язково! Якщо одного дня ми будемо представлені як люди, які тільки хочуть співати і почуватись добре, ми станемо Нью Ейдж в один момент. Без людського досвіду і ясного проникаючого погляду в те, що ми робимо і чому – вчення Будди швидко втратить свою силу та добре ім’я. Чим більш незвично хтось поводиться в світі, як-то співаючи пуджі іноземною мовою, тим більше він повинен знати, чому він це робить і має бути здатним розумно пояснити свою поведінку. Інакше Будда втрачає обличчя.
ВТ: Однією з головних підвалин твоєї активності є Пхова – практика свідомого помирання. Ти навчаєш їй на великих публічних курсах з кількістю, яка часто перевищує тисячу учасників. Чи не міг би ти розповісти про важливість цієї практики.
Лама Оле: Немає нічого більш демократичного ніж смерть. Взимку 1972 Кармапа звів Ганну і мене з майстром Пхови – Аянгом Гулку. Він хотів, щоб ми освоїли цю практику і згодом передавали її нашим незліченним кармічним зв’язкам. Саме цим я і займаюсь зараз на прохання найвищих вчителів Карма Каг’ю. Я маю необхідну силу для цієї роботи і радий, що хто б не вивчав цю практику, він не стає егоїстичним і не припиняє приносити благо іншим, як цього іноді очікують торгові уми; замість цього, навпаки, з’являється почуття надлишку – відчуття “шляхетного обов’язку”. Ці люди розділяють сьогодні впевненість і силу, яку вони віднайшли з тими, хто довкола їх. Пхова відкриває дуже позитивні людські якості. 27 000 людей, яким я дав цей досвід більш ніж на 100 курсах протягом останніх 10-ти років в цілому світі, повністю підтверджують мою точку зору. Люди набагато величніші і здатні на більше, ніж можуть визнати продавці сумнівів та залежних стилів життя. І ще раз, навіть найвищі буддистські практики є нічим іншим, як практичним здоровим глуздом, якщо вони правильно пояснені достатньо зрілим людям.
ВТ: Ти заснував більш ніж 200 центрів по цілому світі. Чим вони відрізняються від місць заснованих тибетськими ламами?
Лама Оле: Контрольовані комуністами буддистські організації на Сході, як ті, що в червоному Китаї чи В’єтнамі сьогодні, мають нудну однаковість, але мабуть усі буддистські центри довкола світу багато в чому по-здоровому відрізняються один від одного. Їх широкий діапазон вираження є величезним багатством і постає з улюблених вчень їх членів та пошуку здійснення цих вчень. Стосовно англомовного світу, то часописи Tricycle і Buddhism Today передають смак ш ироти і глибини задіяних прагнень, і вони є відкриваючим очі матеріалом. Моя робота – для Лінії Карма Каг’ю, це означає, що центри, які я засновую, присвячені прямому пізнанню ума. Враження, яке, здається, формується улюдей стосовно нашого західного підходу, робить мене щасливим. В листах, в електронній пошті та замітках до нашого веб-сайту вони вдячні за те, що зустріли вид ідеалізму, який працює. Деякі відзначають зустріч з нескладною легкістю, інші знаходять потужну мотивацію бути корисними для інших. Багато хто здивований тим, що сприйняття простору як блаженства може бути передане так прямо і з такою малою кількістю культурного баласту. Продовження потоку благословіння, який існував 2500 років на Сході, та в той же час, відданість нашій унікально цінній західній культурі, є, мабуть, нашим головним досягненням.
ВТ: Хто встановлює правила діяльності ваших центрів та прийняття важливих рішень?
Лама Оле: Всі зростають, розвиваючи групи. І тому вони повинні мати достатній простір. Все, чому ви навчаєтесь, працюючи для ідеалістичної мети, глибоко формує ваш характер, і хоча ви робите центри для інших, ті, хто працюють там, розвиваються найбільше. Вигляд кожного центру знаходиться постійно у фазі екперименту і те, що сприймається чи очищається в даній ситуації, також буде корисним і для інших. Що стосується внутрішньої діяльності чи наших груп – я звожу людей разом, даю загальні вказівки, але більше спостерігаю ніж спрямовую події.
Проте, коли доходить до зовнішніх відносин, я очікую, щоб усі учні отримували та перевіряли доречну інформацію. Це є суттєвим для того, щоб бути спроможними працювати розумно та злагоджено. Також це є причиною, по якій я даю подібні інтерв’ю – щоб люди могли розуміти, що відбувається. Такий відкритий підхід уже оправдав себе, як ви незабаром дізнаєтесь з книги Томека Ленарта, “Шахраї в рясах” (книга вже видана російською мовою – прим, перекладача). На початку дев’яностих наші центри відбили спробу китайських комуністів підкорити нашу лінію і вивезли справжнього 1 7-го Кармапу на свободу, все це тому, що ми довіряли один одному. Ми стояли пліч-о-пліч навіть коли було боляче і тому ми виграли.
ВТ: Навіть під час недавньої суперечки в Лінії Каг’ю ти робив заяви на кшталт цієї: “Кожні кілька років нам потрібен новий великий скандал, щоб розтрусити людей і позбутися лицемірів”. Чи можеш ти це прокоментувати?
Лама Оле: По-перше, я датчанин, а ми знаємо, що король голий. Також такі вирази заспокоюють ситуації, яких Буддизм не може уникнути. Я часто вдаюся до колоритних оповідей, які лишились нам у спадок по відомих вчителях, чий видимий целібат так багато людей вважало за святість. Якщо хтось не може уникнути скандалів, тоді краще сміятися, ніж плакати, в той час коли робиш те, що необхідно. Проте в цьому також є корис-ний аспект. Задіяні драми стають точним мірилом для внутрішнього розвитку особи чи групи. Поведінка людей, коли вони стикаються з сумнівною інформацією, ясно показує рівень незалежності, якого вони досягли.
ВТ: Виглядає так, що керівництво центрів завжди здійснюють твої близькі учні. Чи ти наполягаєш на цьому, чи це природній розвиток?
Лама Оле: І одне, і друге. Сьогодні, більш ніж будь-коли, наша робота зростає на основі дружби і довіри. Вони є тим “Ідеалістичним клеєм”, який підтримує речі разом і одночасно ці почуття гарантують, що ми не станемо закостенілими та заорганізованими. Насправді, особливо в перші роки, ми були змушені декілька раз звільняти бюрократів. Оскільки вчення Карма Каґю спрямовані на принесення свободи та незалежності, до наших центрів притягуються люди, які в загальному вже мають ці якості. Після необхідного періоду навчання і знаходження свого шляху до живих сердець груп, новачки визнаються іншими членами і швидко стають дуже компетентними. Групи моїх учнів подорожують з Томеком, Каті, Ганною і мною довкола світу. Вони навчаються з нашого щоденного взаємообміну, знаходять друзів в місцевих центрах, пронюхують секрети нашого фаху, і розповсюджують інформацію всюди, поміж нашими центрами.
ВТ: Ти призначаєш деяких з своїх учнів вчителями і посилаєш їх до інших центрів. Яку кваліфікацію повинні мати такі вчителі?
Лама Оле: По-перше, на сьогодні приблизно тридцять моїх учнів навчають на рівні Діамантового Шляху. Вони старанно відібрані за їх життєвий досвід і буддистське розуміння і повністю утримують свої зв’язки. Вони не зійшли з пасу конвеєра якоїсь невідомої релігійної інституції і не проходили ніяких мінімальних вимог, щоб отримати звання. Скоріше наші центри пропонують здоровий, “безкоштовний для всіх” обмін, під керівництвом більш досвідчених членів, де можуть розвиватись різні таланти. Проте ті, хто подорожують, повинні прозоро представляти три шляхи Будди. Зовні вони повинні завдавати якнайменше шкоди істотам. Внутрішньо вони повинні насолоджуватися працею для інших. Вони повинні мати співчуття і достатньо розуміння пустоти, щоб бачити речі, як надихаючі, подібні до сну і в широкій перспективі. Щоб бути переконливими для інших, ця стабільність не повинна спотикатись перед лицем їх власних труднощів, що насуваються. Такі вчителі повинні завжди бажати ризикнути собою для блага інших. На таємному рівні вони повинні мати стійке переконання і, як мінімум, деякий досвід, що простір дорівнює радості і вони повинні випромінювати цю впевненість у світ. Тільки тоді хтось може повністю представляти пристанище для інших. Я раджу своїм учням оволодівати цими рівнями весь час, налаштовуючи свої проникливі погляди на повну картину шляху та мети Будди. Таким чином, ми маємо круглий, розслаблений стиль в наших групах. Звичайно, щоб бути дієвим, предмет, якому навчають, повинен бути благословений вчителем і підкріплений деяким власним досвідом. Якщо хтось лишень повторює слова інших, не залежно наскільки вони поважні, він може також бути чесним і читати прямо з їх текстів.
ВТ: Як залежні твої центри від відвідин тибетських лам?
Лама Оле: Ми радіємо, коли вони приїздять. Як вже було згадано, ми радісно сприймаємо тибетців в рясах, в той же час ми б краще уникали західних монахів. Якщо наші східні лами лінії Каг’ю не куплені китайськими комуністами, вони дуже бажані в наших центрах. Насправді, кілька з них надали 6 перевагу бути там, ніж в монастирях де-небудь у Франції. Вони почуваються більш вільними з нами, але, звичайно, це важко для наших мирських спільнот, приймати людей з багатьма зовнішніми обітницями більше ніж кілька днів. Якщо це не рінпоче найвищого рівня, то це звужує стиль центру. Найкращими є візити в зв’язку з посвяченнями та інтенсивними курсами. На них приїздять люди звідусіль і всі отримують велику користь.
ВТ: Твій зв’язок з 16-им Кармапою був дуже сильним. А як твої відносини з 17-им? Чи він буде підтримувати стиль Буддизму, який ти впроваджуєш на Заході?
Лама Оле: Ми були з Кармапою Тхає Доржде в Східних Гімалаях менш ніж два місяці тому і він розвивається чудово. Хоча він належить до вітамінного покоління і в свої 14 років він вже такий високий як я, він чітко бачить мене, як свого захисника, яким я завжди і буду. Він добре проінформований стосовно нашого західного стилю роботи. На додачу до інформації з інтернету він чує доволі хвилюючих новин щодня і багато та гарно сміється та добре знає, що ті, хто жаліються, є тими, хто не працює. Коли ми разом, я завжди розповідаю йому про розвиток мирського та йогічного буддизму, про наш стиль роботи і життєохоплюючий напрямок і серьйозно прошу його поради, яку він може дати. Кожен рік, з того часу як він утік на свободу, я запитував його, чи не хоче він якихось змін у тому, що ми робимо, а він тільки казав: “Будь-ласка, робіть”. Немає сумніву, що він довіряє нам і хоче приїхати відвідати нас. Йому подобається чути, що ми стрибаємо з парашутами та долаємо повороти на наших мотоциклах на автобанах зі швидкістю сто сорок миль на годину. Безперечно, йогічна сторона нашої лінії все ще має свободу дій, що пасує сучасній прозорості, і я задоволений, що нам не потрібно марнувати коштовний час пояснюючи, що ми робимо і чому. Між нами близький та тісний зв’язок, що сягає багато життів в минуле, і цього разу ми також будемо робити великі справи.
ВТ: Коли ти говориш про майбутнє, ти часто висловлюєш похмурий погляд. Чи добре це для справ?
Лама Оле: Ні, але немає ніякої іншої довготривалої заміни чесності і як можуть люди довіряти мені, якщо я не відвертий з ними? Подивіться на невідповідність політично коректних вчителів. Також є інша причина, щоб уникати солодких балачок – це дорогоцінність часу всіх. Багато хто з тих, хто належить до інших буддистських напрямків чи навіть до християнства.
Спочатку до нас приходять по причині радісного хвилювання та благословіння, яке ми випромінюємо. Ми повинні показати, що ми захищаємо, щоб вони могли продовжувати рух до своїх справжніх кармінних напрямків. Це – одна з причин, чому я з задоволенням наступаю на пальці ніг гігантів, радісно вихожу за межі політичної корректності і берусь за теми, які вимальовуються все ширше на горизонті цивілізованого світу, але на яким небагато хто наважується зазирнути у вічі. Католиків турбує, коли я кажу, що Папа відповідальний за мільярд дітей в світових гетто бідних країн, які ніколи не будуть мати відповідного життя. Однак найбільше мене хвилює, що багато європейців не хочуть знати, що криється для них в ісламі, що ця теократична система відкрито робить зі своїми жінками та оппонентами зараз, і буде намагатися робити з нашими відктритими суспільствами згодом.
Насправді, я згадую ці теми також і тому, що я маю конструктивну ідею. Вона водночас і проста і гуманістична: платити бідним сім’ям у всьому світі, щоб вони не мали більше ніж одну чи, щонайбільше, двох дітей і допомагати дати освіту тим дітям, яких вони мають.
Машини роблять сьогодні важку роботу і життя на розі вулиць та “в тюрму та назад” це те, що все більше і більше очікує надлишок молоді. Уявіть собі полегшення, якби можна було відвідати Африку та зустріти здорових, вільних і освічених людей, таких, як в нашому суспільстві сьогодні? Який тягар впав би з плечей світу! Оскільки такі проблеми постали лише недавно, Буддизм, звичайно, про них не згадує. Проте буддистам що належать до традицій Великого шляху (Махаяни), радять допомагати іншим, коли це можливо, за допомогою далеко сягаючого погляду у майбутнє. Я б сказав, що світ нас дуже потребує сьогодні.
ВТ: Чи є це завданням Буддистського вчителя, говорити на політичні та соціальні теми?
Лама Оле: Будда сам допомагав людям проти брамінів, найвищої касти можновладців древньої Індії. Хоча цього багато хто не знає, він був з касти воїнів і точно не був тюхтієм. Якщо люди, які можуть бачити прийдешнє не попереджають інших – вони обмежують власну відповідальність. Я завжди кажу “Я не повинен бути популярним, але я повинен мати рацію.” Таким зазвичай я був, і цілком щиро кажучи, хочу так і продовжувати. 16-й Кармапа дав мені своє виражене благословіння бути його радником у світовій політиці, і я знаю, що 17-й Кармапа буде також покладатись на мене в цьому. Оскільки я подорожую довкола світу двічі на рік, я маю багато моїх власних спостережень, які я додаю до моїх прозрінь в медитаціях, історичних фактів та сухої статистики, які я зважую, щоб отримати найповнішу картину.
ВТ: Багато людей в наші дні кажуть, що їм особисто подобається Буддизм по причині його акценту на мирі. Вони це розуміють таким чином, як це виражають такі вчителі як Далай-Лама чи Tich Nhat Hanh. Чи Буддистський вчитель повинен бути пацифістом?
Лама Оле: Ні, хоча почуття гніву точно не повинно бути. Для буддиста Великого Шляху є речі, які варто захищати і за які варто боротися. Це питання емоційної економії та здорового глузду. Томас Джеферсон виразив це подібним чином: “Я вивчив мистецтво війни, щоб мої діти могли працювати на землі, а їх діти могли вчити філософію”. Звичайно, я поділяю вищезгадане бажання великих вчителів бачити світ місцем, де лагідність пасує всюди. Проте, чесно кажучи, я думаю, що вони неправі, і що проповідування гармонії, яка тільки існує на релігійних зібраннях, є введенням в оману. Я бачу велику небезпеку всередині та довкола наших зніжених та розпещених демократичних країн. Іслам та перенаселення, часто поряд, все більше наближаються, і якщо не буде передбачення та прагнення, щоб захистити наші цінності, ми впадемо, як і попередні високі культури. Це було б величезним кроком назад для людства і це було б також непотрібним, якби рішучі кроки зробили вже зараз. Між іншим, якби тибетська армія функціонувала, Далай Лама точно б не поступився китайським агресорам. Слабкі партії завжди за мир, як мінімум до тих пір, поки вони зможуть озброїтись чи переозброїтись. Але мир без свободи – це тюрма для німця та морг для датчанина. Для американців це часто було причиною, щоб сісти в корабель чи фургон першопрохідця. Ніде не було більше плакатів з закликами до миру, з товстими голубами всюду, в одноманітному сіросиньому кольорі соціалізму, ніж раніше за Залізною Завісою.
ВТ: Чого багато людей не очікують від Буддистськго майстра, то це включення сексуальності у вчення. Чому ти зачіпаєш цю тему, яку повністю оминає більшість з твоїх колег?
Лама Оле: Ну, це важливо. Я не є ченцем і, мабуть, сексуальний союз – це стан під час якого люди, які не медитують, підступаються якнайближче до своєї Будда-природи. Це також в генах моєї родини. В віці 76 років мій батько все ще жартував: “Жінки є найбільшим подарунком людству” і моя мати ясно насолоджувалася увагою, яку вона отримувала.
Абстрагуючись від чистого погляду і особистих радостей, це, як і включення політики, переслідує важливу мету – захист наших центрів. Вони роблять велику роботу по представленню Діамантового Шляху Буддизму в вільних країнах довкола світу і не повинні бути обтяженими людьми, яким потрібно відвідувати психіатра. Здорове, розслаблене ставлення до сексуальності це головний показник розумового здоров’я, і я свідомо вказую більш скутим слухачам, що з нами вони не в правильному місці. Звичайно, всі отримують благословіння і найкращі побажання, але люди, які мають труднощі з нашим стилем повинні знайти інституцію, яка б пасувала до їх потреб.
ВТ: Як ти думаєш, твоє бачення вільного західного мирського та йогічного Буддизму збережеться надовго?
Лама Оле: Це хвиля і сьогодення і майбутнього, і немає нічого більш дорогоцінного, ніж жити у всесвіті, який має зміст. Якщо ми допустимо, що колись наша робота стане заорганізованою чи подібною до церкви, куди підуть багато гарних та незалежних людей? У нас ніколи не повинно бракувати спонтанності і ми не повинні боятися радіти. Слово “святий” походить від “цілісний” і “повно функціонуючий”, а не “мертвий” чи той, якому чогось бракує”, і живий обмін на рівні погляду Великої Печаті (погляду Махамудри) в коханні, медитації і радісному хвилюванні с самозвільняючим і кінцево просвітляючим. Ганна та я сподіваємось бути тут довгий час, і тоді, коли ми закінчимо всі справи в Чистих Країнах, і вирішимо подивитись, чи світ достатньо хвилюючий, щоб в нього повертатись, Каті, Томек і багато молодих левів довкола світу будуть забезпечувати ріст у всьому. Тим часом, це є здоровим знаком, що мої учні думають ще більш незалежно і стають зростаюче критичними по відношенню до будь-яких духовностей, які є штучними та солоденькими.
Це забезпечує ясний та непохитний розвиток і буде приваблювати інші свіжі уми. Нарешті, допоки використовуються мої книги та відео, ми завжди разом. Ось чому я завжди намагаюсь знайти час щоб над ними працювати.
ВТ: Протягом 26 років ти подорожуєш довкола світу і даєш публічні лекції в новому місті майже кожен день. За останнє десятиліття ти навчав свідомому помиранню (Пхові) декілька раз на рік. Чому ти вибрав жити таким чином і як тобі вдається підтримувати такий стиль життя?
Лама Оле: Я повинен повторити відповідь на одне з твоїх перших запитань: Ганна і я мали мало вибору. Обіцянки, дані в попередніх життях, можуть бути дуже сильними. Як я справляюсь з втомою та напруженням? Очевидно, захисники роблять це. Я також маю гени вікінгів, змішуюсь щодня з Ламою в медитації, коли це можливо, та, що може бути моєю найбільшою силою, – я утримую свій ум в одному місці в той час, коли мої ноги бігають довкола.
Ви можете придбати цей журнал зі зручною для вас доставкою в Дхарма-шопі за адресою dharmashop.org.ua