Українці – від природи героїчні

Розмова з Ламою Оле Нідалом

ЛАМА Оле Нідал – учитель медитації, перший західний учень 16-го Г’ялва Кармапи – Головного Лами Школи Карма Каг’ю Тибетського Буддизму. Лама Оле вже понад 25 років проповідує буддизм по всьому світу. Буддиських центрів школи Карма Каг’ю в усьому світі нараховують понад 400. Вважають, що Лама Оле Нідал створив модифіковану модель буддизму для європейського суспільства. Сам Лама Оле називає буддизм не релігією, а філософією. У Львові він прочитав лекцію на тему “Буддизм: безстрашшя та радість”. У місті нараховують трохи більше 30 буддистів, які постійно відвідують релігійний центр школи Карма Каг’ю, а на зустріч з Ламою Оле приїхали паломники не лише з України – Ужгорода, Тернополя, Житомира, Чернівців, але й з інших країн Європи – Польщі, Угрощини, Німеччини, – в цілому на зустріч прийшли понад 700 осіб. Важливо зауважити, що серед присутніх були не лише буддисти, але й сповідники інших релігій, зокрема, греко-католики та православні. Лама Оле погодився відповісти на кілька запитань “Газети”.

– Свого часу Бодхіткарма та інші вчителі понесли вчення буддизму зі Сходу на Захід. Виглядає на те, що географічно ви виконуєте зворотню місію – несете вчення на Схід?

– Я певен, що це так. Населення тут добре сприймає це вчення, і наша робота вже незабаром дасть добрі результати. Насправді нігмапінці (Нігмапа – одна зі шкіл тибетського буддизму), говорять, що гуру Рінпоче приніс буддизм у Тибет, а ми зараз несемо його по всьому світі.

– Як розвинена мережа буддистських центрів Карма Каг’ю в Україні? З чим повязано, що ці центри краще розвиваються в промислових регіонах України? З фінансовими накопиченнями?

– Українці природним чином героїчні та природним чином ідеалістичні, тому ми зустрічаємо тут лише розуміння. Щодо фінансів, я не думаю, що це повязано з грішми. Здебільшого, це відбувається через те, що вони отримали великий вплив від своїх сусідів – росіян. У Росії вчення дуже добре поширені. А на Західній Україні дуже багато речей є досі неперекладеними. І можливо, ви тут більше часу віддаєте політиці, більше з’ясовуєте в політичному вимірі, хто ви є? Чи що ви є? Це певний пошук власної ідентичності для Західної України. Українці зі Сходу країни не дуже відрізняються від росіян.

– До речі, про Росію. Кілька років тому там прийняли закон про релігію, де фактично провідне місце займає Російська Православна Церква та ще кілька традиційних церков мають допустимий статус, а інші перебувають на маргінесі. Яка ситуація з буддизмом?

– У Росії ми є справжньою оригінальною релігією, бо ми змогли довести, що ми були в Сибіру ще з XIII століття. Звичайно, уряд працює разом з православними, але насправді ми маємо ті ж права на папері і той же статус.

– Утисків чи проявів дискримінації не було?

– Ми мали проблеми в одному місті Маркі, і одного разу в Хабаровську представники влади намагалися зупинити лекцію та закрити зал. Але коли ми показали наші офіційні папери, вони сильно рознервувались, але дали нам можливість провести лекцію у великому гарному залі безкоштовно.

– В Україні нічого схожого не було?

– В Україні у нас не було ніколи жодних проблем.

– Часто можна прочитати, що ви досить категорично висловлюєтеся на адресу ісламу. Чому така нетерпимість до цієї релігії?

– Я б не сказав, що це нетерпимість. Але покликання будь-якої релігії допомогти людини, зробити її щасливою, а коли у світі залишаються нещасними 700 мільйонів жінок, яких за зраду можуть забити камінням чи коли злодієві відрубують руку, то хіба це релігія для добра людини? Релігія не може бути кримінальною, або тоді не можна кримінальні вчинки виправдовувати через релігію.

– Чи можна вважати нашого козака Мамая втіленим образом послідовника буддизму?

– Якщо він поводив себе як буддист, думав, як буддист, то він був буддистом. Були деякі буддійські захисники, які проявлялися в різні часи. Наприклад, у нас в Данії є Хольгерд “Данець”, який зупинив мусульман в Піренеях, і в мене гарний зв’язок з його енергополем. Наскільки я знаю, ви разом з поляками допомогли зупинити мусульман у Відні і таким чином зберегли свободу Європи. Якщо люди роблять щось гарне і не сприймають це особистісно, тоді вони вже буддисти.

ДОВІДКА

У кінці 60-х під час весільної подорожі у Непал датчанин Оле Нідал разом з дружиною Ханною познайомилися з 16-м Г’ялвою Кармапою Ранджунга Рігпе Дордже – верховним вчителем буддизму школи Карма Каг’ю. Ця зустріч змінила все подальше життя Оле Нідала. “До цього часу я не сповідував жодної релігії і був атеїстим, поки не зустрів 16-го Г’ялву Карпаму”, – зізнається Лама Оле. Після трьох років вчення у Гімалаях, Лама Оле Нідал і його дружина почали відкривати центри школи Карма Каг’ю в усьому світі і допомагати охочим медитувати та віднайти шлях до прозріння. Лама Оле вчить насамперед, що буддизм – це релігія досвіду, а не релігія віри. “Мій рецепт простий – говорити людям про необхідність знайти щось, що може провести їх через хвороби, старість і смерть, і не боятись давати їм світло радості твого життя. Розповісти людям, що розум подібний до простору: відкритий, ясний і безмежний, говорити про шлях і про ціль”, – вчить Лама Оле Нідал. Школа Карма Каг’ю – один із чотирьох напрямків тибетського буддизму. Це світське об’єднання, тому вчителі цієї школи можуть одружуватися